DET KVINNLIGA NÄTVERKET FÖR LEDARSKAP • FÖRETAGANDE • KARRIÄR

Karin Zingmark | ”Vi behöver visa att det här är en bransch för tjejer”

Som chef inom ett av världens största it-företag ser hon det som ett viktigt uppdrag att få in mer kvinnor.
   – Vi måste börja med att inspirera småtjejerna, säger
Karin Zingmark, marknadschef på Microsoft.

Text Catharina Hansson

 

Vi möts i parken, som i det här fallet ligger inomhus – det är en grön yta av soffor som bildar textila bersåer. Runt omkring oss sitter små grupper i möten. Microsoft har gått över till att jobba utifrån det som kallas dna – det nya arbetslivet*.
Kontoret är aktivitetsbaserat, vilket innebär att ingen – inte heller cheferna – har någon fast plats. Istället finns olika zoner som passar för olika aktiviteter.
Kontoret är papperslöst, men med desto mer teknik. Här finns allt från roligare ytor med schackspel, tv-spel och pingisbord till lugna rum. Många olika koncept samsas i ett stort kontorslandskap.
– Det passar bra för det nya sättet att arbeta, säger Karin. Både företag och anställda behöver vara mer flexibla. Som anställd kan du behöva hämta dina barn, och jobba en stund hemma.

Karin Zingmark blev marknadschef* på Microsoft i Sverige för två år sedan, just då företaget inledde ett stort internationellt förändringsarbete för att reformera bilden av teknikjätten. Det blev en rivstart och enormt mycket jobb för Karin, som nu kan se att varumärket blivit mer personligt och kopplat till innovation och nytänkande, och mindre nördigt.
– Under de här två åren har jag haft fokus på att gå från produktorienterad marknadsföring till mer långsiktigt varumärkesbyggande. Och det har fungerat bra. Jag tycker att det är roligt att det går så pass lätt att förändra i en så stor organisation. Jag tror det hänger samman med att vi är väldigt decentraliserade. Man får göra som man själv vill förutsatt att man lämnar resultat.
Samtidigt har hon jobbat hårt på att få in fler tjejer. Bland annat har hon stöttat projektet Årets IT-tjej, som syftar till att premiera och sponsra talangfulla kvinnor som studerar till eller arbetar som programmerare.
– Men vi måste börja ännu tidigare, med att inspirera våra småtjejer. Det finns ju ett helt gäng coola kvinnliga entreprenörer, vi behöver lyfta fram dem och visa att det här är en bransch för tjejer att satsa på.

Karin började sin karriär i mediebranschen. Men när hon var riktigt liten ville hon bli veterinär – trots att det var andra talanger som som tidigt visade vägen.
– Jag insåg att jag hade en fallenhet för kommunikation. Jag gjorde min första tidning som åttaåring, den hette Zkvaller och handlade om släkten, lite Kalle Anka-serier och Norgehistorier.
När hon var ung flyttade familjen runt mycket, och Karin växte upp i Småland, Lund, Holland och Frankfurt, där hon gick högstadiet och gymnasiet. När hon sedan började plugga valde hon ekonomi, med inriktning mot marknad.
– Ja, det kändes självklart. Lika självklart var det att läsa i Lund, det låg nära Europa. Jag tyckte nog att Stockholm kändes lite för isolerat.
När hon så var klar med sin examen som civilekonom med marknadsinriktning valde hon mellan två jobberbjudanden, ett i Stockholm och ett i München. Det blev Stockholm.
– Jag blev projektledare på marknadsavdelningen för Canal Digital i Stockholm, vilket var en fantastiskt bra start. Jag fick ansvar för den nordiska hemsidan som skulle göras om, med upphandling, affärsutveckling av interaktiva tjänster och en massa annat. Detta var 1998, så internet för företag var nytt, och det var en spännande tid, med många galna idéer.

Hon säger att hon hade turen att få en väldigt bra chef, något som hon tror är jätteviktigt. Hon hade också en mentor som var journalist i grunden, vilket Karin tror var en fördel.
– PR var ingen stor sak för företag på den här tiden. Man hade kanske en pressansvarig på sin höjd.
Under sin mammaledighet värvades Karin till MTG och Viasat.
– Jag trivdes bra med MTG-kulturen och den entreprenörsanda som fanns där. Stenbecks ”busighet” levde kvar.
Men många har ju också kritiserat den organisationen för att ha en grabbkultur som inte är så kul?
– Det fanns kanske inte alltid en hundraprocentig transparens när det gällde vad man premierade. I sådana lägen kan relationer bli viktigare än prestation. I min grupp hade vi inte den kulturen, men jag kan ha befunnit mig i en liten skyddad bubbla där det inte var lika mycket maktspel och grabbighet som i andra delar av sfären.

Karin tror att en resultatorienterad kultur där man har fokus på leverans underlättar för kvinnor. Då kommer man ifrån den här relationsbaserade orättvisan, där killar odlar kompiskultur medan duktiga flickor jobbar hårt och inte hinner eller vill delta i det spelet.
– Det vi gör inom marknadsföring mäts på olika sätt, hur vi når ut och hur vi engagerar. Man jämför potentiell försäljning och faktisk försäljning, och det flyttar fokus till vad du faktiskt gör – bort från fokus på att ha en bra relation med chefen.  Jag tror att när man pratar om grabbighet så handlar det ofta om just det hindret.

Efter några spännande år kände sig Karin rätt så klar med mediabranschen och ville bredda sig. Hon sökte sig inte aktivt till Microsoft, men när de hörde av sig kändes det som ett givet steg.
IT är ju en mansdominerad bransch med närmast oändligt rekryteringsbehov som skriker efter kompetens. Men var är tjejerna? Karin vet att det gäller att attrahera fler kvinnor, och det var något hon gick in för från allra första början.
– Men vi behöver fler män som driver de här frågorna också. Jag minns när vi skulle ordna Tech Days för utvecklare, som är extremt mansdominerat, publiken är nittio procent män. Jag tänkte att ”vi måste ha fler kvinnliga talare”. Då säger vår dåvarande vd Jonas Persson just det! Jag laddade för att ställa mig på barrikaderna – och så gör min vd det istället… Vi behöver fler som honom.

Microsoft är en av huvudsponsorerna för Kodcentrum och gör tillsammans med dem bland annat Hackatons med skolor från området.  En annan satsning är Årets IT-tjej, där en ung tjej prisas och lyfts fram som en förebild för de yngre. Årets vinnare är Elin Bäcklund, som läser teknisk fysik med specialisering i programvara vid Lunds tekniska högskola. Ett av hennes case handlade just om hur man kan få fram 100 000 nya utvecklare genom att bland annat lyfta kvinnliga förebilder.
– Jag har själv två tjejer, som är 11 och 9 år. Vi har varit på både Komtek, som är ett samarbete med KTH, och Teklafestivalen. Det deppiga är bara att ju äldre publiken blir, desto färre blir tjejerna.
Karin påminner om att det faktiskt var kvinnor som jobbade med IT först, och funderar över hur samhällets värderingar ser ut.
– Kanske är det så att det är mer tillåtet för pojkar att nörda ner sig? Eller att de flesta som lyfts fram är män, som killarna som startade Spotify.
Karin försöker själv lyfta fram unga kvinnliga medarbetare, och tror företag behöver ha mer mätbara mål för att öka andelen kvinnor. Men det gäller inte bara att hitta och anställa kvinnor som har en hög teknisk kompetens, man måste arbeta mer långsiktigt också.
– Det är något som vi jobbar aktivt med. Vi kan inte leta efter 30-åriga kvinnliga ingenjörer, vi måste börja med 8-åringar. Visst kan man bli frustrerad för att det går så jäkla långsamt, men det är bara att jobba järnet.  •••

 

*Karin Zingmark slutade som marknadschef på Microsoft i november 2016.

 

Karins karriärtips

• Jag tror det är viktigt att välja sin chef efter vad man har för behov. Själv vill jag ha en chef som ger mig frihet och bara krattar när det behövs. Men vill man ha mycket stöd ska man istället ha en chef som kan ge just det.
• Det viktigaste tror jag är att man befinner sig i ett sammanhang där man får utlopp för sin fulla kompetens. Och att bygga sitt team med medarbetare som har en passion, som också befinner sig på rätt plats.
• Och så ska man se till att man har roligt på jobbet! Sök inspirerande utmaningar, så att du utvecklas hela tiden!

Spara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *