DET KVINNLIGA NÄTVERKET FÖR LEDARSKAP • FÖRETAGANDE • KARRIÄR

Minna Philipsson | ”Fastna inte i ego”

Svenska Minna Philipsson har gjort karriär på Adidas i England och Tyskland. Nu pendlar hon från Berlin till Köpenhamn som ny toppchef på danska Pandora.
– Som kvinna kan man vara smartare och ställa sig över situationen. Låt männen fastna i sitt revirbevakande och flytta fram positionerna på annat håll. 

Text Catharina Hansson

 

– När jag lämnar ett möte ska folk komma ihåg vad jag har sagt, inte prata om hur jag såg ut eller vad jag haft på mig.
Så säger Minna Philipson, global marknadschef på Pandora, ett företag som under 2000-talet gått från att vara en lokal dansk juvelerare till ett internationellt smyckesföretag med försäljning i mer än etthundra länder.
Att som ung kvinna ta plats i finrummet på en firma där farbröder varit förhärskande har sina fördelar och förfång.

Minna Philipson föddes i Gävle, och tog sin examen i Karlstad. Under studietiden arbetade hon på Adidas Nordenkontor, och det var Adidas som erbjöd henne ett jobb efter examen – men nu var det huvudkontoret i Tyskland som gällde.
– När jag får frågan om hur det skiljer sig att jobba i Sverige jämfört med utlandet kan jag inte riktigt svara. Jag har aldrig jobbat i Sverige ”på riktigt”. Däremot märker jag att jag är svensk. Det ska vara rättvist, och jämställt.
På Adidas finansavdelning handlade mycket om att dokumentera. Minna ville vidare, och fick jobb på marknadsavdelningen i Manchester.
– Tiden på Adidas var väldigt rolig. En fördel med att jobba i ett stort, internationellt företag som gör nästan allting är att om man är positiv och jobbar hårt och det går bra så kan man få prova saker som man kanske inte har expertis eller utbildning för.
Efter att ha blivit marknadschef för Adidas Running blev hon headhuntad av Pandora, som undrade om hon möjligen kunde tänka sig att bli internationell marknadschef och sitta i Köpenhamn.
– Det var bra tajming. Jag ville ha en utmaning, känna mig lite mindre säker. Adidas är ett fantastiskt företag och jag har bara bra saker att säga om min tid där, men efter tio år är man lite skyddad. Man känner alla, kan kulturen och människorna. Jag längtade efter att vara mer kreativ, att vara i sammanhang där det gick att förändra mer.

Pandora tillverkar smycken, och har sedan starten 1982 vuxit till en jätte. Idag har företaget över 17 800 anställda, varav ungefär 12 000 medarbetare finns i Gemopolis, Thailand, där företaget tillverkar sina smycken i egna anläggningar.
– Jag älskar smycken, och jag älskar sport. Det är verkligen en förmån att få jobba med produkter som jag själv brinner för.
– Pandora är väldigt ungt och väldigt dynamiskt. Här finns roliga saker att göra. Min viktigaste uppgift är att etablera Pandora som ett globalt varumärke.
I Sverige är Pandora fortfarande ett litet företag, men ute i världen märks de desto mer. Idag finns man i hundra olika länder med ungefär 8 900 butiker, och tillverkningen ligger på 100 miljoner smycken per år.
– Ja, vi är väldigt stora globalt. Företaget har vuxit ur entreprenörskap, från grunden och upp. Nu är det dags att vi också utnyttjar vår storlek, det finns saker med produkten som vi måste berätta mer om. Det viktigaste är vårt etiska ansvar. Eftersom vi äger vår egen produktion i Thailand kan och vill vi ta stort ansvar där. Många kvinnor jobbar för oss, och de har bra betalt, mammaledighet, förmåner under graviditeten och så vidare. Jag tror det är extra viktigt för just kvinnliga kunder, Pandora är ett kvinnligt varumärke. Att ha något mot sin hud varje dag, och veta att någon annan kan ha farit illa när det kom till, skulle inte kännas bra.
Även när det gäller miljö vill Pandora ha ett etiskt tänkande. Grundaren, Per Enevoldsen som uppfann det klassiska Pandora-armbandet, har skapat ett etos för företaget som går ut på att alla ska ta hand om varandra. Företaget använder återvunna metaller till 90 procent, och många stenar tillverkas i stället för att brytas.

Under sin karriär har Minna haft nytta av den grundtrygghet hon fick med modersmjölken Hon tycker att hon lär sig nya saker varje dag – både vad man ska och inte ska göra.
– Jag tror att jag är ganska bra på att lyssna och tycker inte alltid att jag har rätt. När man tror att man kan lära sig något av andra, då gör man det.
– Sen är jag lite av en utmanings-junkie. Dagar då jag inte riktigt vet om jag kommer att klara av det här – det är då får jag som mest energi.
Minna tror att den största skillnaden mellan män och kvinnor i näringslivet är att många kvinnor tvivlar på sig själva och tar mindre för givet.
– De allra flesta killar tänker att: ”varför skulle inte jag kunna det?” Mina föräldrar alltid uppmuntrat mig att prova, och det tror jag är bra. Det ser man ju överallt i världen – de som är allra högst upp är inte de som verkligen är bäst, utan de som tror att de är bäst.
Något som Minna tror att kvinnor kan dra fördel av är just att de flesta kvinnor har mindre prestige.
– Här är jag lite fascinerad av att vi inte är bättre på att utnyttja vårt överläge! Ju lättare man har för att behålla helikopterperspektivet och inte fastna i sitt eget ego, desto bättre. Om man vågar förlora några av de små slagen kan man skapa ett positivt momentum, och hellre vara den som får saker att hända, någon som andra människor vill arbeta med. Det är så man vinner kriget! Som kvinna kan man vara smartare och ställa sig över situationen. Låt männen fastna i sitt revirbevakande, säg bara ”bra, okej” och flytta fram dina positioner inom något annat område.

Minna tror att den största utmaningen i Skandinaviska länder är att vi tror att vi år så medvetna och jämställda. Men att vara kvinna i näringslivet är något som alla kvinnor ständigt har i bakhuvudet, och ständigt påminns om. Inte minst är de medvetna om fördomarna som finns och det intryck de ger.
– Jag har försökt att inte trampa i någon av de här fällorna. Det är ingen kul läxa, men det är något jag har lärt mig. Aldrig att jag skulle vara emotionell, skrikig eller provocerande. När jag lämnar ett möte ska man inte kommentera vad jag hade på mig, utan vad jag sa.
– Av de länder jag jobbat i är England helt klart det minst jämställda landet. Där är det inte självklart att du vill ha jämställdhet – en del säger ”visst, lika lön för lika arbete, men jag blir hellre bjuden på middag!” Även tjejkompisar i karriären som sa att ”jämlikhet ja, men jag skulle aldrig kalla mig för feminist. Hellre att någon bär min väska och håller upp dörren.”
– Tyskland är väldigt traditionellt och akademiskt. Men det är kompetensdrivet också, är du bra på det du gör så blir du lyssnad på.
– I Sverige är det snarare väldigt mycket avundsjuka och ett negativt fokus på pengar. Att spendera och att ha saker är inget man ska sträva efter. Men jag har aldrig blivit kritiserad utomlands för dyra handväskor eller skor.
Minna menar att kvinnor ofta blir sexualiserade. Ju äldre man blir och ju högre upp man kommer, desto större frihet och respekt får man. Men som ung tjej hänger folk ofta upp sig på något irrelevant, som kläder eller hur full hon var på julfesten.
– Jag vill vara den som presenterade något på ett bra sätt, eller den som skapade något. Som tjej måste man vara lite smartare och lite mer professionell. Vissa saker som man kanske vill förändra får man bara släppa, för att inte stå i vägen för sig själv. Det har i alla fall varit bästa sättet för mig att hantera det.
– Nu är jag i en position där jag kan se till att alla kvinnor som arbetar för mig kommer att ha lika mycket i lön som männen, och att det inte spelar någon roll vad de har på sig.   •••

 

MINNA PHILIPSSON

Gör  Chief Marketing Officer och Senior Vice President på Pandora.
Bakgrund Examen från Karlstad universitet, tio år på olika positioner (alla utomlands) för Adidas.
Ålder 35 år
Bor I Berlin, men jobbar i Köpenhamn.
Familj Pojkvän och fyra bonusbarn 15, 14, 10 och 5 år gamla. ”Vi bor nära deras mamma, de går fram och tillbaka som de vill.”
Hobby Älskar sport, tränar, springer, surfar och åker skidor, älskar också att läsa böcker och att shoppa.
Läser just nu Justin Cronins Passage-trilogi. ”Det är 2000 sidor, men jag reser mycket och i Danmark är jag oftast själv på kvällarna.”
Motto på jobbet Sinnesrobönen (som hon läser på engelska) ”God, grant me the serenity to accept the things I cannot change, courage to change the things I can, and wisdom to know the difference.”  Man måste fokusera sin energi där man kan driva resultat, framförallt när man jobbar i stora företag, där finns mycket som man bara måste acceptera. En av de roligaste sakerna med Pandora är att man kan förändra nästan allt!”
Ingen talang Är fruktansvärt dåligt på att laga mat.
Dold talang Läser väldigt fort och kommer ihåg nästan allt.

Spara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *