DET KVINNLIGA NÄTVERKET FÖR LEDARSKAP • FÖRETAGANDE • KARRIÄR

Tala är guld | Mia Törnblom och Kattis Ahlström lär dig att bli en bättre talare

TALARKONST Vi behöver alla tala inför andra, sälja, presentera och kunna berätta på ett levande sätt. Här får du tips från två av Sveriges främsta talare – och några av världens.
–Låna från de bästa! Det gör vi, säger Mia Törnblom och Kattis Ahlström.
Sagt och gjort – så häng med och ta för dig av de bästa talarknepen från Sveriges två främsta föreläsarproffs och presentatörer.

Text och foto Catharina Hansson

 

Nej, ingen kommer undan idag. Hur mycket man än skulle vilja verka utan att synas eller till och med får panik vid tanken på att tala inför publik, så är det bara att inse: Vi måste alla vara beredda att ställa oss upp och sälja, presentera, pitcha, föreläsa eller redovisa – vid mötesbordet eller i många fall även på scen. Och även om man inte hör till alla de som är obekväma i situationen, så är det svårt att komma ifrån tanken att man kunde ha gjort det lite proffsigare, lite mer engagerande, lite mer tydligt och intressant…

Som tur är finns det massor att lära och inspireras av och en hel del kurser med olika inriktning. Vi träffade två superproffs i ämnet.
Mia Törnblom är talarfenomenet som har haft rusning till sin öppna föreläsningar de senaste femton åren och bland annat utsett till Årets talare. Idag jobbar hon ofta med mindre grupper inom företag där hon utvecklar chefer, team och ledningsgrupper.
Efter en lång karriär som programledare, chefredaktör och generalsekreterare har Kattis Ahlström enorm erfarenhet när det gäller att kommunicera och tala inför publik. Genom åren har hon ofta anlitats både som talare och moderator, men också för att coacha och utbilda i kommunikation och talarkonst.

Båda har egna kurser och uppdrag där de tränar andra i konsten att tala, men nu har de slagit sig ihop för att erbjuda en gemensam utbildning. Det är en fördel att de är jämlika, tror båda:


– Det är många som har velat samarbeta, säger Mia. Men med Kattis var det första gången det kändes helt rätt för mig.
– Ingen av oss behöver mer airtime, säger Kattis. I sin utbildning tittar de på olika kommunikationsstilar och jobbar med många praktiska övningar. Deltagarna blir även filmade när de gör presentationer, både för att få hjälp att se sig själva, men också för att vänja sig vid det. Det blir ju allt vanligare att man har en kamera riktad mot sig i alla möjliga situationer. Kursdeltagarna får jobba mycket med feedback – både att ge och ta, för att förstå hur de uppfattas.
– Generellt är vi otränade i konsten att ge feedback, i alla sammanhang. Både när det gäller positivt och negativt. Och man ska vara medveten om att som chef, så får man inte feedback förrän man ber om det! säger Kattis.

De ser konkreta skillnader när det gäller män och kvinnor.
– Män slår ofta ihop sina händer med en smäll. Kvinnor står istället och håller i sina händer och tittar under lugg.
– Jag lyssnar mer än jag pratar, när jag föreläser, säger Mia. Det gäller att veta vilka man har framför sig och känna hur de tar emot det som sägs. Om man själv är en extrovert person är det lätt att ha för bråttom när man kommunicerar med den som är introvert. Och man får räkna med att en grupp med åhörare innehåller båda typerna.
– Ofta är det tempot som orsakar de största missarna i kommunikation, säger Kattis. Det har jag själv fått tänka på jättemycket. Jäklar vad det kräver övning och respekt.
–Man ska också komma ihåg att vi kommunicerar även när det inte är vi som pratar eller är i centrum, säger Mia. Endast sju procent av kommunikationen sker via orden, 38 procent är takt, tempo, energi och hela 55 procent är kroppsspråk och minspel. Även när det inte är vi som pratar påverkar vi vår omgivning.
–Och bara för att man är tyst så betyder det inte att man snällt håller med. Det finns tysta människor som sitter och tänker hemska saker… säger Kattis.

Deltagarna kommer in. Det är en förväntansfull stämning i gruppen. Några berättar att de har ett pirr i magen. Någon tänker på den stora omorganisationen som ska presenteras. Idag ska de jobba med stärkande övningar. Våga utsätta sig, få feedback och bli filmade. När dagen är slut ska förhoppningsvis alla känna sig tryggare i att tala inför grupp. Och tycka att det är kul!
Mia vet att alla kan känna det här pirret. Och eftersom hon genom åren har föreläst mycket om självkänsla ( ja, många anser nog att Mia ÄR begreppet självkänsla för hela svenska folket ) så vet hon också att självkänsla är en bra grund för att bli bekväm som talare.

Hon säger:
– Det är vanligt att man kommer in i ett rum, ser att du är snygg i håret och tänker ” och jag ser hemsk ut”. Tycker att den som håller första presentationen är så proffsig och tänker ”och min är så dålig”.
– En viktig del i arbetet med inre trygghet är att inte jämföra sig. Att kunna se att andra gör något bra, inspireras av det, kanske till och med låna det bästa. Och sedan sätta punkt och inte blanda in sig själv.
– Jag lånar alltid av andra. Jag älskar till exempel Ellen Degeneres trots att vi är väldigt olika och för-
söker hitta saker som jag kan låna av henne, säger Kattis.

Kattis ger tips om hur man kan hantera sin nervositet på ett bra sätt:
– Kroppen och huvudet hör ihop. Det är bra att röra på sig, stampa runt. Det här med segergester, det fungerar! Man kan dansa till musik, ja, ibland sjunger jag mina föreläsningar för att förbereda mig. Det är också bra att jobba med sin andning. Att meditera är fantastiskt effektivt.
Mia flikar in:
– Ibland mediterar jag på toa! Jag har mediterat i så många år nu, så jag behöver bara någon minut för att komma i balans och få rätt känsla.

Kattis lär ut en övning som gör att pulsen lugnar ner sig:
– Andas in och tänk ”eeen elefant…” Håll luften och tänk ”tvååå elefanter…”. Andas ut…

Gruppen fortsätter med att göra en feedbackövning och sedan ska de hålla korta presentationer som filmas. Det blir skarpt läge och en chans att både få lyckas och misslyckas.
Båda berättar och fyller i åt varandra:
–Man tror att det är en stor grej att komma av sig. Men det är det inte! Det blev så tydligt när en av våra kursdeltagare berättade en spännande händelse med hajar och plötsligt stakade sig. Det var en stor grej för honom, men för oss var det tvärtom: Grejen var inte att han kom av sig. Utan att man blev ännu mer ivrig att höra fortsättningen!

Efter kursen får PFB möjlighet att ställa några frågor.
Kan man förbereda sig för mycket?
Mia: Både ja och nej, en del borde förbereda sig mer andra behöver istället träna på att göra och att känna tillit till den egna förmågan.
Kattis: Det tror jag inte. Att förbereda sig sig handlar om flera saker som känna sig trygg inför det uppdrag man har, veta vilka man ska prata inför och känna in det rum man ska vara i. Allt för att skapa kontroll så att man kan tillåta sig att släppa den och vara spontan.

Som flitig talare – tröttnar man aldrig på att höra sin egen röst eller säga samma saker?
Mia: Inställningen är oerhört viktigt, jag ser varje tillfälle som det första, publiken förtjänar mitt bästa och min totala närvaro. För mig är det viktigt att inte ha för många uppdrag per år, jag vill aldrig någonsin tröttna.
Kattis: Att ha fokus och engagemang alldeles oavsett hur många gånger man haft en föreläsning är otroligt viktigt för mig. Det handlar inte minst om respekt för de som kommit för att lyssna

VAD GÖR JAG…
Om jag är nervös?
Mia: En sund nervositet är bra, den visar att vi har en stark ambition, att vi vill ge allt och att uppgiften är viktig för oss. Många av oss har olika mentala träningsstategier för att hitta tillbaka men de behöver man ha tränat upp innan.
Kattis: Man ska inte vara så rädd för att vara nervös – en viss nervositet skapar skärpa och visar också att det man gör är viktigt och betyder något. Men om den tar överhanden finns det en massa bra metoder och tankeövningar.

Om jag kommer av mig?
Mia: Påminner mig om att det  är mänskligt och stå för det, ta gärna publiken till hjälp för att komma tillbaka där du var.
Kattis: Det viktigaste är att man inte låtsas som ingenting utan lär sig att hantera situationen där och då. Det är inte så farligt som man tror att komma av sig  – tvärtom. Men jag brukar fundera efteråt på vad det var som gjorde att jag kom av mig och det brukar inte sällan handla om att man klev ur närvaron och tappade fokus av någon anledning.

Om jag får en fråga som jag inte kan svara på?
– Var ärlig, säg ”Bra fråga – jag ber att få återkomma” eller hänvisa till någon som vet svaret.

Om jag har en ovana, gör något konstigt med händerna eller blundar?
Mia: Träna, träna, träna – det går att träna bort tics.
Kattis: Alla har någon form av tics och det behöver inte vara dåligt – det kan vara en del av ens personlighet som är positivt. Vi är alla olika och meningen är inte att alla ska göra lika som robotar. Men en idé är att filma sig själv och med en förlåtande men pragmatisk blick se om man kan ändra på något. Eller låt någon annan titta för att få stöd och råd eftersom det kan vara svårt att se allting själv.

Om någon eller flera i publiken verkar ointresserade eller negativa?
Mia: Välj att titta på de som ser intresserade ut.

Om någon är direkt fientlig eller ifrågasättande?
Mia: Det beror på, om de säger någonting behöver det hanteras. Om det mer är kroppsspråk och gester,  så låt det vara.

Om någon sover?
Mia: Låt dem sova, förmodligen är de trötta!

 

NÅGRA TALARTIPS från Mia Törnblom, Kattis Ahlström och andra.

1. Skapa struktur och gör presentationen intressant. Lägg krut på att få till en bra och tydlig inledning och ett bra avslut, knyt ihop. Man ska hitta en röd tråd i hela presentationen.

2. Hitta en teknik som passar dig för att komma ihåg vad du ska säga. Om man behöver visa bilder under presentationen kan de fungera som stöd. Många har några enkla stolpar på ett papper. Det kan vara text eller symboler. Ett helt manus med text är inte att rekommendera. Det blir svårt att hitta rätt om man kommer av sig och det är stor risk att man står och håller i papperet och börjar läsa innantill. Om man är mycket osäker och har dåligt minne (eller inte hinner förbereda sig) är manuskort ett alternativ.

3. Förbered rösten, den ska höras och den ska hålla. Man kan träna i förväg och det är bra att värma upp med några röstövningar. Viktigt att andas ända ner i magen.

4. Andningen är livsviktig. Genom att andas rätt kan man hantera nervositet, få en mer positiv känsla och så bär rösten mycket bättre.

5. Ta i förväg reda på var du ska stå när du inleder din presentation. Gå in lugnt och säkert och plantera båda fötterna stadigt i golvet.

6. Ta in rummet. Ta ögonkontakt med personer i olika delar av publiken och håll kvar ett par sekunder.

7. Gör avslutningen tydlig. Ingen ska behöva tveka om du är färdig eller ej. Om du tvingas hoppa in oförberedd och inte har någon bra slutkläm får du avsluta med att säga något i stil med ”Tack för att ni lyssnade”.

Tala som TED – sno de bästa knepen från de främsta talarna >>>

Spara

Spara

Spara

Spara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *