DET KVINNLIGA NÄTVERKET FÖR LEDARSKAP • FÖRETAGANDE • KARRIÄR

TOP MAN Kaspar Basse: Pressat med ambience



Han inspireras av Starbucks men vägrar servicekoncept. På Joe & the Juice är det personlighet som säljer, inte produkter.
Text Catharina Hansson foto Nikolaj Lineares

Danska juicekedjan Joe & The Juice har växt snabbt och de senaste åren, med svenskt riskkapital, ännu snabbare. Kedjan har lanserats i New York, Hongkong, Singapore och Sydney bland annat. Hög musik, härliga tatuerade killar med mycket energi och en ”ambiance” som är unik för kedjan – det är framgångsreceptet. Inte juicerna, som i och för sig är härliga de också.

Kedjans grundare Kaspar Basse är karatemästaren som gick handelshögskola, blev reklamare och som 2002 startade sin första Joe & The Juice i Köpenhamn. Han framstår som arrogant och nästan otrevlig, kommer 45 minuter för sent till en intervju med Dagens Industri – med en axelryckning. Köper en våning i Köpenhamn för 475 miljoner. Dissar stenhårt managementkonsulten som styrelsen och riskkapitalet prackat på honom – men låter honom senare skriva hans bok. Är bara halvkul att lyssna på som föreläsare, även om det han säger är högintressant.
Hemligheten är hans personal. Som älskar honom.

En dag kom Pippo in i juicebaren och sa ”produkterna är bra, men stället är tråkigt”. Med målade kinder, hög musik och ursinnig energi nästan tredubblade han omsättningen sin första dag på jobbet. Han är nu kedjans ”medicinman” som ansvarar för att skapa och upprätthålla kulturen och den känsla – ambience – som ska finnas i barerna.

Kaspar Basse medger att han är en stor beundrare av Starbucks och deras makalösa tillväxt. Själv hoppas han kunna öppna omkring 50 juicebarer om året. Sverige har länge varit hans bästa marknad, bättre än Danmark. Nu när man expanderar mer internationellt återstår att se var Joe & The Juice landar bäst.
Trots den snabba tillväxten har bolaget hela tiden varit lönsamt. En hemlighet är att man hela tiden skruvar och vrider i kostnader och effektivitet.
Hans första investerare var  barndomsvännen Johan Wedell-Wedellsborg som gick in med ett kapital. Sedan har den svenska riskkapitalfonden Valedo, som grundades av bröderna Nils och Per Forsberg, kommit in med en större del och är nu majoritetsägare med 55 procent.
Kapitalet har framförallt använts till att öppna barerna i USA, i New York, San Francisco och Miami.


Målet är 24 000 juicebarer och omslaget på Rolling Stone – ja, du läser rätt. När Kaspar Basse är på omslaget till den gamla rockblaskan har han nått sitt mål med att vara den som skapar en ny global ungdomskultur – hans övergripande mål.
Vad innebär då det? Ett ord Kaspar Basse använder är inklusion. Det handlar om att ge en känsla av delaktighet. Rent praktiskt handlar det också om att han startar upp ett stort projekt för att bygga ”Joe Houses” runtom i världen, det första i Brooklyn, New York. Där ska ungdomar få möjlighet att bo medan de jobbar på barerna runtom i världen.

Kaspar Basse anställer alltid på personlighet. Han vet inte om den kompetens han söker kommer att behövas om tre år, så det viktigaste är att få in rätt människor i företaget, inte rätt utbildningar. Han anställer motiverade människor som han kan inspirera. Inte välutbildade som han måste motivera.
–När personalen blir inspirerad, inspirerar de varandra och kunderna.

Att titta på andra är inte intressant.
– Vad andra gör, benchmarks och generella vinnarstrategier kan du kasta i sjön. Vi är Joe & the Juice och vi gör det på det rätta sättet. På Joe & the Juicesättet. Det är det rätta för oss.
Differentiering är nyckeln till framgång. Det gäller att skilja på vad som är de grundläggande kraven från det som gör verksamheten speciell. Och det är sällan något handfast och konkret – oftare något känslomässigt.
– Vi gör saker annorlunda bara för att vara annorlunda. Det är vägen till verklig differentiering. Vi söker våra egna svar, menar Kaspar Basse. •••

 

4 råd

Några råd ur Kaspar Basses bok, skriven av managementkonsulten Lars Bo Hansen som jobbat med honom flera år. I början av deras samarbete är Kaspar Basse motvillig, men mot slutet har de hittat en intressant dynamik, vilket beskrivs ganska underhållande i boken.

1  Tänk på din organisation som din familj. Du är beroende av de andra. Du kan inte kontrollera dem och du måste lita på dem som du litar på din familj. Vad du utstrålar färgar av sig på andra. Om du erbjuder tillit så får du tillit tillbaka.

2  Tänk inifrån och ut. Det är uppenbart att kunder är viktiga för alla företag. Men kunderna kan inte utforma eller förändra ditt företag. Bara du kan och ska göra det. Så undersök det inifrån och ut. Vad motiverar och inspirerar dig? Vad ger dig energi? Om du är motiverad och inspirerad och full av energi så kommer det att färga av sig. Kunderna kommer att känna det och se det. Kom ihåg att motivationen ska komma organiskt inifrån och ut. Inte utifrån och in.

3  Ge allt. Hårt arbete betalar sig. Det är inte lösningen på alla problem, men en del av lösningen på de allra flesta problem.

4  Motivation är allt. Kan du få din personal att göra någonting, om det så är att le, lära sig servicekonceptet, fråga kunden vad den heter – genom att betala dem? Eller genom att hota dem med att ge dem sparken? Nej vi vill att de ska göra det för att det känns bra.

 

Joe & The Juices dogmer

1 WE BELIEVE IN STIMULATING PEOPLE TO DO THINGS THEIR WAY
2 WE BELIEVE IN INVESTING IN EDUCATION
3 WE BELIEVE IN COMPLEXITY WITH REGARDS TO PEOPLE
4 WE BELIEVE IN INVESTING IN TRAINING
5 WE BELIEVE IN INTIMATE SURROUNDINGS AND RELATIONSHIPS
6 WE DON’T WANT TO MAKE THINGS EASY
7 WE DON’T WANT TO DISCOUNT OURSELVES
8 WE ONLY WANT TO OFFER GOOD STUFF
9 WE PUT OUR PEOPLE ON THE STAGE, NOT OUR PRODUCTS
10 WE DON’T BELIVE IN SERVICE CONCEPTS
11 WE WANT TO NURTURE INDIVIDUAL INTIMATE RELATIONSHIPS
12 WE NEVER WANNA FOLLOW TEXTBOOK SOLUTIONS
13 WE HAVE TO DO THINGS OUR WAY
14 WE SELL PRODUCTS TO FUND OUR YOUTH CULTURE
15 WE WANT TO BE SOCIALLY RESPONSIBLE, NOT POLITICALLY CORRECT

Utdrag ur Kaspar Basses ”Mig & Joe”/Gyldendal.

 

FAKTA Joe & the Juice
Grundat 2002 av Kaspar Basse.
Omsättning Motsvarande 506 Mkr i fjol
Mål 24 000 juicebarer. För närvande är de drygt 180.
Ägare Svenska riskkapitalbolaget Valedo äger sedan november 2013 omkring 55 procent av bolaget. Kaspar Basse och ett 15-tal ur personalen äger andelar. Den första investeraren, Basses barndomsvän, ”den tatuerade baronen” Johan Wedell-Wedellsborg som också är ägare till rederiet Weco, äger fortfarande sin del.

 

 

 

Spara

Spara

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *