Nätverk för kvinnor i näringslivet

Gör det själv

Efter en lysande karriär utomlands upptäckte hon att jobben i
Sverige var för få och för små. Då hyrde hon Berwaldhallen
och skapade sin egen framgång.

Efter många år med en framgångsrik karriär utomlands ville sångerskan Viktoria Tocca etablera sig hemma i Sverige.
– Det blev väldigt mycket resande. Min son är sex år och min dotter tolv. Det blev drygt att pendla till New York och Kina och jag kände en konstant trötthet. Hon upptäckte då att produktionerna här hemma mest sökte svenska väletablerade namn och melodifestivalartister till sina produktioner. Så hon bokade helt sonika Berwaldhallen och satte upp en egen produktion med några av sina vänner från åren utomlands, internationella stjärnor som ställde upp när hon ringde.
– Jag har gjort stora saker utomlands och vill inte vara ensemble längst ut till höger, säger Viktoria Tocca. Istället för att tycka synd om mig själv, så gjorde jag det själv.

Viktoria hade inget kapital när hon drog igång projektet och ingen backning från annat håll. Men hon hade sina kontakter.
–Alla mina kolleger som jag jobbat med i de här projekten är gamla vänner som verkligen inte har gått in i det med några stora löneanspråk.
– Men jag har alltid haft inställningen att folk ska ha betalt. I vår bransch får man ofta höra ”bra tillfälle, kan leda till något annat”. Så skulle man aldrig säga till en läkare eller rörmokare. Jag har alltid erbjudit folk betalt – även om det ibland varit dåligt betalt. Jag har utarbetat ett bonussystem, så de att de har fått lägga på lite mer på fakturorna när det gått bättre. Då känns det också lite mer som att det är allas projekt. Det är väldigt mycket hjärta från alla.

Viktoria bär föreställningen men gör också det mesta av arbetet bakom.
– Jag gör allt. Från att boka lokaler till att hitta körer och sköta marknadsföringen. Jag får styra som jag vill, men det är fruktansvärt mycket jobb, så nu har jag äntligen anställt en produktionsassistent. Det är ett stort ansvar, men eftersom jag vill fortsätta växa så kändes det som ett naturligt steg och det var verkligen dags nu.
Hon har en teori om varifrån kraften och förmågan att leda stora projekt kommer.
– Jag är gammal hästtjej, jag tror att det fostras många starka tjejer i stallet. Många som driver eget och har höga positioner i stora företag. Man ska inte underskatta vad tiden i stallet betyder för små flickor.
Viktoria äger en hopphäst, som tävlas av Henrik Tapper.
– Jag har fött upp honom själv, och tävlade hans mamma. Jag var i Spanien och red henne på Sunshine Tour för några år sedan. Ariso är efter Rolf-Göran Bengtssons topphäst Casall och uttagen till Ridsportförbundets talangprogram till Tokyo.
Vid Falsterbo Horse Show i somras gick Ariso felfritt och kom på sjätte plats plats i finalen för sjuåringar. Det är lite som att vara en av de sex bästa hästarna i sin årskull i Sverige. Han är nu uttagen att representera Sverige i VM för unghästar i Belgien i september.

Nu producerar Viktoria Tocca sin första musikal, Broarna i Madison County, som har premiär 12 september.
– Jag såg den på Broadway och införskaffade snabbt rättigheterna. Jag kände bara: Den här måste jag få göra!
– Jag fick flera erbjudande från de större produktionsbolagen i Stockholm, men de ville göra den med andra, mer kända, stjärnor.
– Det finns inte så mycket material som är skrivet för min typ av röst, som är sopran lite åt det klassiska hållet. Just den här produktionen är så specifikt skriven för mig. Det är inte ett material som är skrivet för en melodifestivalsångerska.

Projektet har hög risk och nu gäller det att fylla föreställningarna.
– Vi måste sälja 60 procent biljetter för att gå runt. Jag kommer också att flytta uppsättningen ner till Slagthuset i Malmö och spela ett antal föreställningar där. Jag har utgått ifrån att Från Broadway till Duvemåla har gått väldigt bra där och att jag har en del publik i Danmark från min tid när jag spelade huvudrollen, Christine, i The Phantom of the Opera där.
– Publiken ska komma dit och se Robert och Francesca och deras historia, som när man såg Kristina från Duvemåla första gången och ingen visste vem Helen Sjöholm var. När publiken väl får se kvalitet så tycker de om det.

Viktoria har fått tillvaron att gå runt genom att vara enormt mångsidig och ha åtskilliga bollar i luften.
– Jag har kunnat frilansa och tjäna pengar på alla möjliga saker, jobbat med hemsidor och grafisk design vid sidan av.
Hon gör julkonserter tillsammans med Laila Adele, har ett konsertprojekt ihop med Daniel Sjöberg och driver Musikalpodden.
– Jag startade den för ett och ett halvt år sedan, för att jag själv hade önskat att den funnits när jag gick min musikalutbildning. Jag för samtal med folk inom musikalbranschen, mest på svenska men jag har också gjort några intervjuer i New York. Jag drar inte in några pengar alls på det, men man får också se det som ett sätt att nätverka och bygga varumärke. Och det bygger på lusten!
Till en del har hon också hållit liv i sin internationella karriär.
– Jag fortsätter också att frilansa och göra konserter utomlands. Jag har jobbat mycket i USA, England, Kina och Hongkong.
– Och jag dubbar lite tecknad film. Man plockar på sig jobb som funkar där man är. Jag har en ganska stor fanbase på nätet som köper mina skivor och all möjlig merchandise.

Entreprenörsandan har alltid funnits där.
– Jag gick Adolf Fredriks musikklasser när jag var liten och har stått på scen sedan jag var tio. Jag har alltid haft inställningen att det är det här jag ska jobba med. Nu har jag gjort det professionellt i tjugo år. Det är kul att titta tillbaka på allt spännande man har fått göra. Att leva ett sådant kreativt liv och få frilanslivet att fungera.
– Jag har alltid haft entreprenörskapet i mig. När jag gick i gymnasiet gjorde jag ett specialarbete om Andrew Lloyd Webber, som jag var helt besatt av. Det blev en föreställning som jag satte upp på Tibble teater och som fick förstasidan i DN Kultur.
– Jag gjorde min första produktion redan året innan jag gick ut Balettakademien. Jag gjorde tre olika shower med olika teman på Birka Princess, som då åkte runt på Östersjön. Jag producerade alla showerna själv. Jag tog inte alls så bra betalt som jag borde ha gjort och fick sy alla kostymerna själv.
– Under resans gång blir man bättre på saker. Det är väldigt mycket learning by doing.

Pengar är inte drivkraft för Viktoria.
– Jag går nästan aldrig in i något med businessaspekten som främsta drivkraft, jag måste brinna för det jag gör. Om inte lusten och passionen för ett projekt finns där, då gör jag det inte. Oftast blir det ändå någon form av ekonomisk avkastning och i år gör jag faktiskt vinst. Fram till förra hösten har det egentligen bara gått jämnt upp. Målet fram tills dess var bara att inte förlora pengar.
– Min man Stefan är också entreprenör och var med och startade Blocket och hitta.se. Jag har lärt mig otroligt mycket om affärsdelen i det jag håller på med av honom.

Från Broadway till Duvemåla hade inte funkat utan ett affärstänk.
– Men startskottet är alltid passion och lust. Det är grunden för allt riktigt bra företagande. Annars orkar man inte. Det är så himla många fler arbetstimmar, man är aldrig ledig. Om man inte brinner för det man håller på med orkar man inte.
–Jag har många vänner i olika branscher som driver eget. Den röda tråden är den inre glöden, oavsett om man sysslar med inredning, appar eller musikaler.
Det viktigaste är att komma igång, menar Viktoria.
– Man kanske inte ser helheten från början, men man tar ett steg och sedan tar man nästa. Man måste våga börja, man måste inte ha alla svar första dagen. Du kan inte sitta och vänta på det perfekta tillfället, för det kommer aldrig. Ta samtalet. Skicka mejlet. Kom igång!  • • •

Leave a comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *